Nu är det fredag igen. Tiden flyger fram och det är både bra och dåligt. Den här rätten lagades i mars men eftersom tiden flyger iväg i den takt den gör så har jag inte hunnit posta den förrän nu. Ska sanningen fram så har inspirationen till att laga och skriva om mat inte varit på topp den sista tiden pga många anledningar. Men jag hoppas att suget sätter in igen i samma takt som våren  nu sprider sig över Sverige. Tills dess får ni  njuta av min örtiga senapsgryta. Ha nu en riktigt härlig helg!

ÖRTIG SENAPSGRYTA MED FLÄSKFILÉ ( 4 pers)fläskfileisenapssås-

600 gr fläskfilé

1 gul lök

3 dl vatten

1 köttbuljongtärning

1 dl grädde

1 tsk soja

2 msk senap ( gärna sötstark eller dijon)

1 msk frysta blandade örter

Salt och peppar

Gör så här: Finhacka lök. Strimla fläskfilén. Stek upp fläskfilé och lök i stekpanna tills det fått gyllene färg och krydda med svartpeppar. Tillsätt vatten och buljongtärning. Låt koka upp och sänk sedan värmen och tillsätt soja och senap. Låt puttra i ca 5 minuter. Strö över örterna. Klart att servera.

//

Ann-Sofi

 

Från och med idag är jag på diet. Åtminstone så är det numera hård jävla träning som gäller och mycket mindre godis. Jag vet inte vad som hände? Från att ha tränat 5 dagar i veckan med fri tillgång till mat så har träningen krympt till 1 till 2  gånger i vecka med samma fria tillgång till godisskålen… Idag på jobbet brast det. Och  då menar inte att det var mitt psyke som brast utan det var brallorna! Som en jävla nyårsraket flög byxknappen rakt upp i luften som en pistolkula och jag fick springa det snabbaste jag kunde ut till lagret för att inte bli ståendes i butiken i enbart skjorta och väst med brallorna nere vid ankelknölarna. Hur jag löste det där knapp-problemet är en annan historia, men jag fick använda både hammare, skruvmejsel och sax för att få ihop brallorna igen då det inte fanns en enda säkerhetsnål i sikte. Hela den här historien  firar vi med en fyllig fläskfilégryta med champinjoner tycker jag. Den där grädden i receptet…Det är den som gör hela grytan tror jag och säkert den som fick min knapp i brallan att förvandlas till ett farligt skjutvapen.

FLÄSKFILEGRYTA MED CHAMPINJONER ( 4 pers)fläskfilegryta

500-600 fläskfilé

1 gul lök

1 vitlöksklyfta

5 rejäla färska champinjoner

3 dl grädde

1 köttbuljontärning

2-3 msk soja

salt och pepparfläskfilegryta1

Gör så här: Skiva fläskfilén i tunna skivor. Stek upp fläskfilén med lite smör. Hacka lök, vitlök och kvarta champinjonerna. Lyft upp fläskfilén ur stekpannan och stek upp lök och champinjoner tills det mjuknar. Lägg tillbaka fläskfilén och slå på grädden och smula ner en fläskfilétärning. Låt puttra på svag värme i 10 minuter. Slå i soja och smaksätt med salt och peppar ( var inte snål på peppar). Servera till kokt pressad potatis eller pasta.

Ha det fint!

//

Ann-Sofi