Det vietnamesiska köket är något helt nytt för mig men eftersom jag är matbloggare så måste jag då och då komma med något nytt, något oväntat och något coolt. Den här salladen är nog det coolaste jag kan komma på just nu. Jodå, mat kan visst vara coolt. Prova så får ni se…

VIETNAMESISK SALLAD ( 6-10 pers)vietnamesiskt

1 paket risnudlar

1 zucchini

1 gurka

3 morötter

1/2 purjolök

1 msk sesamfrö

Dressing:

3 msk fiskolja

1/2 dl linfröolja

2 msk vitvinsvinäger

1o cm färsk riven ingefära

1 krm svartpeppar

1 röd chilipeppar ( eller så mycket man vill)

2 krm salt

1 knippe färsk koriandernudelsallad

Gör så här: Koka först risnudlarna och låt svalna. Salladen ska serveras kall. Dela zucchini och gurka på mitten och skala långa remsor med en osthyvel som du sedan skär i mindre strimlor. Gör likadant med morötterna. Strimla även purjolök på längden. Blanda ihop alla ingredienser till dressingen genom att röra ihop olja, vinäger och fisksås. Riv ner ingefära och krydda med svartpeppar, finhackad chili, salt och finhackad färsk koriander. Blanda sedan ihop grönsakerna med nudlarna och slå dressingen över. Servera exempelvis kyckling eller tunt skuren ryggbiff till.

salladnudlar

Ha det gott!

//

Ann-Sofi

 

 

Alltså ibland önskar jag att jag inte gick och la mig så tidigt på kvällarna som jag nästan alltid gör. Jag missar ju så himla mycket då, tydligen. I natt till exempel så missade jag den roliga synen av min sambo i grannen trädgård iklädd endast morgonrock stå med en av våra trädgårdstolar i handen. Vad i helvete gjorde han nästan alldeles naken hos grannen tänker du säkert? Jo han var på livräddaruppdrag.Han räddade Decibel ( katten) såklart. Hon hade klättrat upp i grannens träd och nedanför stod min sambo och balanserade en trädgårdstol i luften för att få katten att kliva ner från grenen, ner på stolen och sedan ner på marken. Jag kissade nästan på mig av skratt när han berättade allt det här för mig idag. FAN att jag missade det, eller ska jag säga …jag hoppas att den nyinflyttade grannen missade detta. Eller jösses…Polisstationen ligger faktiskt ca 10 meter inom synhåll. Vem vill ha ett samtal mitt i natten som låter typ:

– Hej, det här var från polisen. Vi har din sambo här, han har blottat sig lite framför din söta katt och han sitter i finkan här tills vidare. Om du behöver din stol så kan du hämta den här när du vill.

DIJONSÅS (4 pers)

3 dl turkisk yoghurt

2 msk dijonsenap

1 msk flytande honung

Några drag med pepparkvarnen

Gör så här: Blanda yoghurt med senapen och honung. Rör om. Peppra. Rör om. Passar jäkligt bra till fiskpinnar som sagt.

För er som gillar öl så kan jag tipsa om svt ikväll kl 21. Tydligen så går det något program som heter den stora Ölresan. Visst låter det trevligt! Och skulle du missa det så finns det säkert på svt play senare.

HA EN TREVLIG TISDAG!