Det var ju ett jävla tjat om den där kanelbullen förra veckan. Det liksom flög och matades med kanelbullar överallt kändes det som… Själv åt jag en hel plåt alldeles själv eftersom det var sådant hets om den. Men ingen, absolut ingen, nämnde något om den stackars kanellängden! Men vad fan? Ja, för att påvisa att det faktiskt borde finnas någon form av kanel-rättvisa här i världen så tänker jag idag faktiskt mata er med just kanellängd. Ja det var bara det jag ville. Kanellängd med lite vanilj det var bara det jag ville säga.

KANELLÄNGD  ( 3 stora längder)kanellängd

50 gr jäst för söta degar

150 gr smör

1 krm salt

1 dl socker

2 tsk kardemumma

15 dl vetemjöl

Fyllning:

50 gr rumsvarmt smör

1 dl socker

2 msk vaniljsocker

2 msk kanel

Topping:

1 uppvispat ägg

3 msk Strösockerkanellängd1

Gör så här: Smula ner jästen i en bunke. Smält smör i en kastrull och rör ner mjölken. Vätskan ska bli fingervarm ( 37 grader).  Häll vätskan i bunken med jäst.Rör runt tills jästen löst upp sig. Tillsätt salt, socker och kardemumma. Rör sedan ner mjölet försiktigt och arbeta ihop till en smidig deg. Låt degen sedan jäsa under bakduk i 45 minuter. Dela sedan degen i 3 lika stora delar. Blanda ihop socker, vaniljsocker och kanel i en mindre skål. Kavla sedan ut varje del av degen i en stor reklangel. Bred smör ovanpå och strö rikligt med socker och kanelblandningen på smöret. Rulla sedan ihop rektangel till en rulle. Klipp sedan upp två snitt längs med hela rullen och vik över bitarna mot mitten. Pensla med ägg och strö över pärlsocker. Låt längderna jäsa under bakduk i ca 30 minuter. Grädda sedan i ugnen i 200 grader i 20 minuter.