Ja, nu har ni vår alla hjärtans dag meny. Vi hade en mysig kväll och var ganska upptagna i att lära känna vår nya familjemedlem som vi hämtade i söndags. En korpsvart liten tiger med små ljusa fläckar här och var som vi har valt att kalla Tyson. Han är 12 veckor och vår gammelkatt fröken Lois är inte överförtjust över denne ”ligist”.
Så matlagningen hamnade lite i ofokus den här dagen. Ni förstår säkert varför. Klart man hellre busar med en kattunge än tittar till maten och fotograferar alla moment.
OST & CHAMPINJONFYLLD FLÄSKFILE MED UGNSROSTADE ROTFRUKTER
2 pers
500 gr hel fläskfile
1 burk creme bonjour ost vitlök
4 färska champinjoner
Valfria rotfrukter
(gul och orange morot, palsternacka, rödbetor, gul lök)
Gör så här: Skär ett snitt i fläsfilen så du kan fylla den. Skiva champinjonerna och tryck in osten och champinjonerna i fläskfileen.
Lägg köttet i en ugnsform och ugnsgrilla den i 30 minuter i ca 225 grader.
Skala och skiva rotfrukterna och lägg dessa i en ugnsform, ringla lite olivolja över och strö över lite torkade örter. Ställ in i ugnen samtidigt som fläskfilen, de ska bli färdiga ungefär samtidigt.
Till efterrätt blev det en chokladmousse. Då vi bara är två personer i hushållet och receptet var för 4 personer valde jag att frysa in halva satsen till glass istället. Perfekt!
CHOKLADMOUSSE
4 pers
2, 5 dl grädde
100 gr mörk choklad
2 äggulor
GARNERING
florsocker
riven choklad
chokladflarn
Gör så här: Vispa upp grädden, inte allt för hårt. Smält chokladen och häll i chokladen och äggulorna i den vispade grädden och vispa någon minut. Häll upp i dessertskålar och låt stå i kylen i 1 timme innan servering.
Precis innan servering river du choklad, pudrar över florsocker och sticker ned några chokladflarn.
Chokladflarn gör du enkelt gör genom att smälta choklad och häll chokladen med tesked över ett bakplåtspapper och låt stelna.
Lycka till!