Det bästa med hösten är den friska luften, de vackra färgerna och den matlagning som årstiden oftast för med sig. Idag bjuder jag på en riktigt mustig höstsoppa med svamp och sidfläsk. Precis så där höstig som man önskar.

HÖSTIG SVAMPSOPPA MED STEKT SIDFLÄSK ( 4 pers + 2 mindre matlådor)svampsoppa

400 gr svamp ( själv använde jag skogschampinjon)

1 mindre purjolök

1/2 gul lök

1 liten skiva sidfläsk strimlad i mindre bitar

1 liter vatten

2 buljongtärningar (kött)

2 dl grädde

1 tsk soja

valfri mängd salt och peppar

Smör till stekning

400 gr stekt sidfläsk till serveringsoppa1

Gör så här: Hacka purjolök och lök i mindre bitar.Kvarta champinjonerna. Stek upp löken och sidfläsket med svampen i lite smör i en större gryta/kastrull. När allt fått lite färg slår du i vatten och smular ner buljongtärningarna. Lått allt koka upp och sänk sedan värmen till låg och låt det puttra lite lätt i ca 1 timme. Salta och peppra och slå sedan i grädden och sojan. Låt soppan koka i ca 5 minuter och stek under tiden sidfläsket. Servera i skålar och toppa med knaprigt sidfläsk och nybakat bröd. Mums!

//

Ann-Sofi

 

Hur många skolfotografer har inte sagt det…” Säg Omelett” när ”Säg cheese” blivit helt jävla uttjatat? Det är dagens recept också. Inte cheese då utan omelett… med tomat och örter. Jag tänkte vi kunde börja lite lätt så här efter sommar, semester och ledighet. Man vill ju inte sträcka biceps när man byter ut grillen mot den där ganska så tråkiga stekpannan igen.

Men en sak är ändå bra med den här tiden och det är våra råvaror. Alla ingredienser du ser här på tallriken är från Sverige (Och det vill jag säga utan att låta rasistisk då såklart. Man är inte rasist mot andra grönsaker! Nej fy!) och örterna egenodlade. Och du, observera att receptet är endast för 1 person (jag vill inte framstå som vare sig rasist eller egoist men vem står och steker omelett till hela familjen?).

Ha det gott! Vi ses snart igen!

OMELETT MED TOMAT OCH ÖRTER (1 pers)omelett

2 ägg

2 msk mjölk

2 msk hackad gul lök

1/2 tomat

1 msk hackade blandade örter (oregano,basilika, timjan och rosmarin tog jag)

1 nypa salt

1 nypa peppar

Lite smör till stekning

tomatomelett

Gör så här:

Stek löken mjuk i smöret.Blanda samman ägg, örter, salt, peppar och mjölk i en tallrik och häll sedan ner i stekpannan. Krydda med salt och peppar.Skiva tomat och lägg ner i smeten. Stek på medelvärme/svag i ca 10 minuter.Servera med grönsallad.

//

Ann-Sofi

 

Ingen kunde göra stuvade makaroner som min farmor gjorde dom. Det var alltid önskematen när man var där på loven och efteråt fick man alltid en dumleklubba av farfar innan man störtade ut genom dörren för att inte missa något spännande som eventuellt hände på gården. För en gång i tiden var det en herrans liv från både från djur och människor. Men nu är det liksom tyst och tomt på näset sedan de lämnade jordelivet min kära farmor och farfar. Men vilka fina minnen jag har och idag känner jag otroligt tacksamhet över möjligheten jag hade som barn att få vistas i lantlig miljö, åka traktoroch rå om både kor, hönor och hoppa i höet på höskullen. Idag så här år 2015, då finns det barn som tror att mjölken kommer från mjölkpaketen. Och på tal om mjölk så måste man faktiskt ha det till det här receptet!

STEKT FALUKORV MED STUVADE MAKARONER ( 4 pers)stuvademakaroner

400 gr falukorv
4 dl kokta makaroner
2 msk glutenfritt mjölmix eller vetemjöl
5 dl mjölk
Salt och peppar

Gör så här: Gör så här: Koka makaroner enligt anvisningar på förpackningen. Slå av vattnet i ett durkslag och häll tillbaka makaronerna i kastrullen. Rör ner mjölmixen och tillsätt mjölk. Koka under omrörning i ca 15 minuter. Smaksätt med salt och peppar. Under tiden som stuvningen kokar så steker du skivad falukorv i lite smör i panna. Servera med ketchup! Mmm…
//
Ann-Sofi

Nu så här i ragga-bostads-tider har vi ätit något så passande som raggmunk. Det är riktigt gott men inte alltid så kul att laga. Recept på det kanske? Ja det tycker jag!

RAGGMUNK ( ca 2-4 portioner)raggmunk

2 dl vetemjöl
1 tsk salt
5 dl mjölk
1 ägg
8 potatisar
Smör till stekning

Gör så här: Vispa samman mjöl, salt och lite av mjölken samt ägget till en slät smet. Tillsätt resten av mjölken. Skala potatisen och riv den direkt ner i smeten, Stek raggmunken som pannkakor. Servera med stekt fläsk eller bacon och lingonsylt.raggmunk

En annan typ av raggmunk! hehe!

Ha det gott!

//
Ann-Sofi

God, billig och bra vardagsmat med minimal ansträngning och inte direkt tidskrävande…Visst låter det för bra för att vara sant. Men det är sant! Idag bjuder jag på kycklingben med grillkrydda som lagar sig själv i ugn. Så kan du leka med barnen eller betala räkningarna medan maten står i ugnen.

Vd har hänt här då? Jo, Decibel mår nu mycket bättre.Vi gav fan i penicillinet och då kom aptiten och livsglädjen tillbaka. Hon lever nu bara på tonfisk och torrfoder för kattungar men det kan vi leva med så länge hon åtminstone äter.Tack för alla fina hälsningar hon fått! Det gjorde nog sitt.

Och nu ser det ut som om att det löst sig för oss med boende också. Jag får ta och återkomma om det i senare inlägg för allt är inte riktigt klart ännu och jag vill inte ta ut någon seger i förskott, göra mig själv eller någon annan besviken men det verkar nog som om att vi kommer ha tak över huvudet framöver. Och det är ju bra!

Äh över till receptet ! Grillkryddad kyckling i ugn! Mmmm…

GRILLKRYDDADE KYCKLINGKLUBBOR I UGN ( 4 pers)kycklingklubbor

1 kg kycklingben

1 msk grillkrydda

1/2 dl olivolja

Gör så här: Lägg frysta eller kycklingben på en plåt eller i en ugnsform. Pensla med oljan och strö grillkrydda över. Griljera i ugn i 225 grader (200 grader varmluft) i ca 35-.40 minuter. Servera med ris, sallad och någon god sås.

//

Ann-Sofi

Jag har inte haft tid/lust att uppdatera härinne.Hela världen har blivit lite upp-och-ner-vänd och energin har verkligen trutit.För en vecka sedan blev vi uppsagda från det lilla hus vi hyrt och de senaste dagarna har gått åt till att sitta i telefon och på internet i jakten på ett nytt boende samtidigt som man ska vara på jobbet och sköta sin vanliga vardag precis som vanligt. Letandet har gått sådär faktiskt. Inte alls för att vara mer exakt. Det är svårt att hitta boende som man kan se som  något permanent. Just nu har vi bara nödlösningar och tiden är knapp då vi måste vara ute ur huset redan i maj. Samtidigt som det känns jobbigt så fick jag och min sambo en spark i röven. Vi har länge pratat om att vi vill köpa ett eget hus men vi har trivts så bra där vi bor nu så vi har liksom aldrig tagit tag i saken.

Så håll nu tummarna för att det dyker upp något snart och se fram emot mer mat av den här kalibern framöver. ”Snabblagat, enkelt men förbaskat gott”.

VARMA PIZZAMACKOR ( 10 st)pizzamackor

10 st runda tekakor eller hönökakor

1 dl tomatsås

400 gr stekt nötfärs eller 1 paket skivad kryddig korv

5 dl riven ost

Gör så här: Lägg ut alla bröd på plåt. Bred tomatsås på varje och fördela nötfärs/korv jämt på varje bröd. Strö över osten. Gratinera i ugn i 200 grader i ca 20 minuter. Enkelt och gott!

//

Ann-Sofi

Ska man använda sin Axe som eldkastare så är det att föredra att spraya från sig och inte emot sig. Det var bara det jag ville säga. Det och så ge er receptet på den här goda korvstroganoffen med dill. Det var bara det.

DILLIG KORVSTOGANOFF ( 4 pers)korvstroganoff

400 gr falukorv

1 gul lök

1 pressad vitlök

1 burk krossade tomater

1/2 dl  grädde

salt och peppar

3 msk hackad dill

Gör så här: Strimla falukorven. Finhacka lök. Hetta upp en traktörpanna eller stekgryta med smör. Fräs upp lök, vitlök och falukorv tills det fått gyllene färg. Tillsätt krossade tomater. Tillsätt grädde. Smaksätt med salt och peppar. Tillsätt dill. Rör om. Klart!

Hur tänkte han här?

//

Ann-Sofi

 

 

 

Jag blev rejält sjuk den här veckan och jag har snytit upp 4 rullar toalettpapper och knaprat i mig 2 kartor ipren  och det är inte förrän idag jag känner mig lite bättre. Jag tar alltid ut segern i förskott och tog mig en modig promenad till affären idag vid lunchtid men men fick hasa mig hem med svansen mellan benen eftersom jag höll på att svimma av kraftlöshet. Man äter inte speciellt mycket när man är sjuk och jag har inte sovit speciellt mycket heller då jag (av egen vilja) blivit passerad från sängen till soffan för att inte störa sambon (som går upp klockan 4 varje morgon) med den envisa hostan. Så det är tur att blir lite helg här nu innan det är dags att jobba igen. Men det finns bra saker med att vara sjuk också. Katten och jag har till exempel ökat på vår allmänkunskap genom att titta på många spännande dokumentärer. Husse i huset har utökat sina kunskaper i matlagning! Tyvärr har jag helt tappat smaksensoriken och aptiten så om det han lagat varit gott vet jag inte. Här kommer hur som haver en kasslerlåda som går att svänga ihop fort och ledigt.  Och tack för alla krya-på-sig hälsningar i förra inlägget. Som ni hör så hjälpte dom eftersom jag är feberfri nu.

KRAM OCH TACK!

KASSLERLÅDA ( 4 pers)kasslerlåda

2 portioner kokt gnocchi
400 gr tärnad kassler
2 stora champinjoner skivade
1 dl turkisk yoghurt
1 dl riven ost
1 msk kryddblandning 
1 tsk margarin att smöra formen
Kryddblandning:
1 tsk paprikapulver
1 tsk vitlökspulver
1/2 tsk chilipulver
1 tsk oregano

Gör så här: Blanda alla kryddorna. Blanda sedan 1 msk av kryddblandningen med yoghurten. Varva pasta och kassler i en ugnsform. Smeta ut yoghurten ovanpå och toppa sedan med osten. Gratinera i ugnen i 175 grader i ca 30 minuter. Servera med sallad.

//

Ann-Sofi

Idag är jag” hängig”. Superhängig faktiskt. Inte så att jag går runt och hänger på allt jag kommer över utan hängig som i lite sjuk. När man är sjuk ska man sörpla soppa och gärna en sådan här som  är sprängfylld med nyttig grönkål och som är lätt att röra ihop.

GRÖNKÅLSSOPPA  (4 pers)grönkålssoppa

400-500 gr färsk grönkål

1 gul lök

1 msk smör

1 liter vatten

2 höns eller grönsaksbuljongtärningar

1 msk vitvinsvinäger

1 dl grädde

1 dl mjölk

2 krm svartpeppar

2 krm salt

Tillbehör: Kokt ägg och rostat brödgrönkål

Gör så här: Finhacka gul lök. Finhacka färsk grönkål. Fräs upp grönkål och gul lök i klick smör i en gryta. När löken svettats något så slå på vatten och smula ner buljongtärningarna. Slå i vitvinvinäger och låt allt koka på medelvärme i ca 20 minuter. Efter 20 minuter slår du i grädde och mjölk och låt soppan koka upp rejält under några minuter. Mixa med en stavmixer om du vill ha en slät soppa. Smaka av med salt och peppar. Klar att servera!

//

Ann-Sofi

 

 

Idag har jag tittat på en dokumentär på tv som handlade om gråsparvar. Det var så sjukt tråkigt att jag inte ens orkade byta kanal. Katten däremot har aldrig någonsin visat intresset för tv:n… förrän idag. Hon blev som skogstokig faktiskt.Att tv:ns skärm nu är full av klösmärken får man väl se som en bieffekt av tråkiga dokumentärer. Och det slutade med att jag skrattade hela dokumentären igenom! Gråsparvar kan faktiskt liva upp, ja det kan dom! Precis som nyttiga pannkakor!

NYTTIGA PANNKAKOR ( ca 6-8 pannkakor)ntttigapannkakor

1,5 dl dinkelmjöl

0,5 dl vetekross

2 msk chiafrön

1 nypa salt

2 ägg

1 msk rapsolja

3 dl mandelmjölk, rismjölk eller soyamjölkpannkakor

Gör så här: Rör ihop ägg med mjölken. Tillsätt salt. Sikta ner mjölet, vetekross och chiafrön. Rör om smeten och låt sedan smeten vila i 10 minuter. Stek pannkakorna i stekpanna med smör. Servera sedan med varma hallon som på bilden eller varför inte skivad banan och yoghurt. Lycka till!

//

Ann-Sofi