Ibland vill man ha vardagssnabbisar. Och då menar jag snabbisar i köket och ingenting annat. Den här rätten tar lika lång tid på sig som det tar att koka lite spagetti. Bra va!

SALAMIPASTA ( 4 pers)pasta

3 portioner kokt spagetti

1 röd paprika

1 gul lök

1 riven vitlöksklyfta

1 tsk timjan eller rosmarin  ta din favorit)

1, 5 hg valfri salami ( i det här receptet hade jag milano och spinata)

Gör så här: Stek upp strimlad paprika och finhackad gul lök samt riven vitlök i en stekpanna med hög kant. När detta fått lite färg och mjuknat så lägger du i pastan och timjan. Sänk värmen eller stäng av plattan helt. Lägg i salamin och rör om. Servera genast.bild (18) bild (17) bild (16) bild (15)

Idag fyller katt-bäbisarna 1 vecka. Jag har fått sova sista nätterna  (jippie) eftersom mamma Decibel har slutat flytta runt på dem så mycket. Det är inte helt lätt att be 6 små charmtroll som hänger med nackskinnet i morsans munnen att sluta skrika. Idag har dessutom en av bäbisarna öppnat ena ögat. Visst är dem ljuvliga!

//

Ann-Sofi

 

Lufsa är Ölands nationalrätt. Om jag ska beskriva den här rätten så skulle jag säga att det är som en korsning av ugnspannkaka och raggmunk i ugn. Vrålgott hur eller hur!

LUFSA ( 4 port)lufsa

2 ägg

4 dl mjölk

1 dl vatten

1 tsk salt

1 1/2 dl vetemjöl

8 medelstora potatis

2 paket bacon

Smör till formen

Gör så här: Sätt ugnen på 225 grader. Smörj en långpanna med smör. Vispa ihop ägg, mjölk, vatten och salt. Skala potatis och riv den grovt. Blanda ner potatisen i smeten. Häll smeten i pannan. Lägg baconskivor ovanpå smeten och grädda mitt i ugnen i 45 minuter. Servera med lingonsylt.

 //

Ann-Sofi

Ibland blir jag mörkrädd över hur okänsliga och omedvetet elaka många människor faktiskt är. Lika mörkrädd kan jag bli över hur lite människor tänker innan de talar. Det är vid ganska många tillfällen jag slås över hur olika människor faktiskt ser på saker och hur olika människors verkligheter kan vara. Alldeles för många gånger i mina (snart) 34 levnadsår har jag exempelvis stått i närheten av ett spädbarn och fått höra ” Nästa gång är det din tur” eller ” Blir du inte sugen” och ”När ska du skaffa en?” precis som om det vore det självklaraste och enklaste i världen och helt utan en tanke om att alla människor faktiskt inte kan få barn.  Eller för den delen, vissa kanske inte ens vill? Lite samma sak är det med den smala tjejen som alltid får höra att hon äter alldeles för lite eller den tjocka tjejen som alltid får höra att hon äter för mycket. Eller den fula tjejen som alltid får höra att hon är ful… Eller den mobbade killen som alltid får höra att han är cp utan att ha någon som helst störning i sin hjärna överhuvudtaget. Alltså, kan vi inte bara ta och tänka FÖRE vi säger saker, åtminstone 1 dag i veckan? En dag som den här till exempel? På så vis kanske några människor därute skulle slippa må dåligt eller lida mer än nödvändigt (om man nu måste lida överhuvudtaget).

FALUKORV I UGN ( 4 pers)gratineradfalukorv

1 ring falukorv

1 gul lök

1 tomat

3 tsk ketchup

3 tsk senap

3 portioner ärtigt potatismos

1 dl riven ostugnsfalukorv

Gör så här: Blanda senap och ketchup. Skiva tomat och lök tunt. Skär falukorven. Falukorven ska skåras, skär inte hela vägen ned, korven ska fortfarande hänga ihop. Bred ketchupblandningen på hela ringen. Peta ner tomatskivor och  lök i skårorna på korven. Lägg potatismoset i mitten av ringen. Strö osten över. Gratinera i ugnen i 20-30 minuter.

//

Ann-Sofi

Vad är det där för köttig böj tänker du säkert. Men det är bara en helt vanlig hederlig falukorv.  Falukorv är bra arbetarmat som dessutom är väldigt vänlig mot plånboken. Men det är ganska lätt att bli trött på den där böjen, det behöver man liksom inte vara fädbojänta för att förstå. Så idag pimpar vi falukorven lite, med bacon. Allt blir godare med bacon.

BACONLINDAD FALUKORV ( 4 pers)baconlindadfalukorv

1 ring falukorv

2 paket baconfalukorv

Gör så här: Sätt ugnen på 220 grader.Linda bacon runt falukorven. Lägg korven i en ugnsfast form. Grilla falukorven i ugnen i ca 20-25 minuter. Servera med pasta, potatis eller som på bilden här, en couscoussallad.

Allting har en ände, korven den har två. Pannkakan den har ingen, men den är glad ändå.

//Ann-Sofi

 Ibland vill man bara att det ska gå fort. Och då menar jag med allt utom det där som händer i sängkammaren. Dagens recept handlar inte om stekta äggledare eller så.  Det här inlägget innehåller bara helt vanliga ekologiska ägg från höns som stekts inuti en paprikaskiva. Svårare än så behöver inte en middag vara. Bara ett helt vanligt jävla stekt ägg.  På så vis kan man ju lägga lite extra krut i sovrummet. Lägga kryddan där dvs.

STEKT ÄGG I PAPRIKA ( 1 pers)stektäggipaprika

1 ganska tjock skiva paprika

1 ägg

1 nypa salt

Några drag med svartpepparstektägg

Gör så här: Hetta upp en stekpanna med smör. Lägg ner skivan med paprika och slå ägget inuti. Lite av ägget kanske rinner utanför i botten men det är bara att skära bort det innan servering. Sänk värmen något och låt ägget steka i ca 10 minuter. Det blir genomstekt i botten och lösare i toppen beroende på hur länge du steker. Ett kul sätt att steka ägg på. Pröva!

Till mitt ägg serverade jag smörstekt vitkål med bacon. Det där gör man ju lite som man vill men vitkålen är både billig och nyttig just nu. Och med vitlök smakar ju det mesta gott!

😀

//

Ann-Sofi

Den här rätten lagar du på ca 15 minuter. Det är nice! Mindre nice är den här vintern som behagat att komma nu, 2 månader försent. Sen ska vi inte tala om den här ”plus-size-historien” som H & M håller på med just nu. Den är inte heller särskilt nice. Den enda frågan jag ställer mig i ärendet är… Hur kände sig den där modellen egentligen? Hur mår hon nu? Tyckte hon att det var roligt att bli kallad tjock när hon antagligen inte väger mer än 60 kilo?

KYCKLING MED SPENAT OCH AJVAR ( 4 port)kycklingajvar

500 gr kycklinginnerfilé

200 gr fryst eller färsk hel spenat

5 msk ajvar relish

1 gul lökkycklingajvar1

Gör så här: Strimla kycklingen i mindre bitar. Hacka löken. Stek upp kycklingen i en panna med margarin och stek tills kycklingen fått gyllene färg. Sänk värmen lite och lägg ner spenaten ( om den är fryst så låt spenaten ligga med kycklingen några extra minuter, jag menar inte att det ska bli små ”mini-kyckling-spenat-isar” nu… utan ja, ni fattar). Efter 6 -7 minuter tillsätter du 5 msk ajvar relish. Rör om och låt puttra i 2-3 minuter. Servera  med pasta.

Slider_Mellandagsrea

Är du sugen på att köpa sådana här små söta portionsformar eller annat ”bra-att ha” till köket  så har Royal Design sin livsfarliga rea just nu.

Hoppas ni har en härlig start på veckan.

//

Ann-Sofi

Inlägg nr 900! Jag överlevde julen! Jag åt inte ihjäl mig även om det faktiskt kändes så. Jag har lyckats klämma i mig bland annat två chokladaskar alldeles själv och det har gått så illa att jag idag måste jobba med översta byxknappen uppknäppt. Om ni hör talas om någon med en blekvit och cellulitspängd röv som tappade brallorna på systembolaget några dagar innan nyåret så är det alltså med största sannolikhet jag.

Hoppas ni också haft en lika bra jul som jag har haft. Nu är det liksom bara att ladda om för nyårsafton. Men innan dess är det hög tid för snabblagade järpar. Endast 3 ingredienser!

JÄRPAR MED PARMESAN ( 2 pers)järpar

600 gr färs

1 dl riven långlagrad parmesan

10 rejäla drag med roasted garlic peppar från Santa Maria (eller någon annan favoritkrydda)julskinkabiff

Gör så här: Rör ner parmesan i färsen. Forma till små korvar. Smaksätt med vitlökspeppar runt om och stek sedan i stekpanna runt om i några minuter. Serveras med klyftpotatis och favoritsåsen.järpar1

Jag serverade mina biffar med klyftpotatis och grönpepparsås. För recept på dessa se här.

HA NU EN RIKTIGT SKÖN FREDAG!

Ordet paj har mer än en betydelse. Men den här pajen är inte paj utan bara en helt vanlig paj. En kycklingpaj.

Kycklingpaj (6 pers)kycklingpaj Pajdeg:

4 dl vetemjöl

200 gr smör

1 nypa salt

3 msk vatten

Fyllning:

300 gr stekt/grillad kyckling ( från filé eller hel kyckling)

2 dl purjolök

1 rödlök

10 soltorkade tomater

Äggstanning:

2 dl mjölk

2 vitlöksklyftor

1 dl riven ost

Salt och peppar ( efter egen smak)

kycklingpaj

Gör så här: Hacka samman smör och vetemjöl. Tillsätt lite vatten och knåda ihop allt till en smidig deg. Kavla ut degen och smöra en pajform. Lägg i degen i formen och ställ in i kylen i 30 minuter. Sätt ugnen på 200 grader. Nagga sklet med en gaffel. Förgrädda skalet i 10 minuter, Lägg sedan i fyllningen ( kyckling, purjolök och rödlök) i skalet. Rör ihop ägg och mjölk. Pressa ner en vitlöksklyfta och rör ner den rivna osten. Smaksätt med salt och peppar. Grädda pajen i 30-40 minuter. Servera med en grönsallad.

Den här morgonen var jag med om en märklig upplevelse, jag pratade i direktsänd radio för första gången i mitt liv. Jag var så jäkla nervös att jag trodde det skulle ske något otäckt i byxan där ett tag. Hur gick det då? Jo, jag tappade talförmågan ibland, blev lite tyst och så. Fick inte mycket luft trots att jag typ hyperventilerade. Fick en black out och fnissade som en skolflicka med flätor i pausen. Jag svarade fel och uppfattade inte vissa frågor och så där. Och jag framstod stundtals som en blond flickstackare med väldigt lågt IQ. Men annars gick allt fint.

Det var Sveriges radio P4 Kalmar som utsett mig till veckans bloggare och en sådan liten utmärkelse/uppmärksamhet är inte fy skam att få så här en helt vanlig onsdag. Jag lovar att lägga ut länk till programmet (när den finns tillgänglig) för er som är nyfikna på min ljuva stämma. Det är inte så stor skillnad på mig och göken faktiskt.Nej det är det inte. Skulle det vara någon skillnad så är det i så fall dialekten, göken talar nog lite mer pipigt och långt bortom skogen, det gör ju inte jag, åtminstone inte HELA tiden.

SHEPARDS PIE ( 4 pers)shepards  pie

4 port potatismos ( ett gott potatismos hittar du här)

400 gr färs ( valfri typ, lammfärs är väldigt gott)

1 gul lök

2 dl frysta ärtor

1 dl grädde

2 msk worchestersås

1 msk soja

ett par droppar tabasco

1 msk olivolja

Ost till toppingshepards pie

Gör så här: Smörj en valfri ugnsfast form med olivoljan.Blanda färs, lök, grädde, frysta ärtor, worchestersås,soja och tabasco i en bunke. Lägg ner färsblandningen i formen och platta till så färsen blir kompakt och täcker botten.Baka nu färsen i ugnen i 200 grader i 15 minuter. Tag ut formen och bred potatismoset ovanpå och toppa med riven ost ( gärna parmesan). Ställ in pajen igen i ugnen och gratinera i 20-25 minuter. Låt svalna en stund innan servering (ingen vill bränna sig).

Potatismoset har vi svenskar ätit ungefär lika länge som vi har haft högertrafik i Sverige, kanske till och med längre än så. Nu för tiden har vi både högertrafik och högerpolitik och den vanlige medelsvenssons äter säkert potatismos var och varannan dag. Och det är ingenting fel med det.

POTATISMOS MED CITRON OCH PERSILJA ( 4 pers)potatismos

10- 12 potatisar

1 citron( både skal och saft)

1 tsk salt

2-2 1/2 dl mjölk

1 -2 msk margarin

2 msk hackad persilja

Gör så här: Skala potatis och skär den i mindre bitar. Häll upp vatten och pressa ner en halv citron samt salt och koka tills potatisen är mjuk. Häll av vattnet och ånga av potatisen. Pressa potatisen i potatispress eller använd en potatisstöt. Späd med varm mjölk och margarin. Smaksätt med resten av halvan citronsaft, citronskal samt persiljan. Vispa fluffigt med hjälp av elvisp.Klart!potatismos och korv

Jag serverade mitt potatismos till en stekt Dennis mild choritzo, en barnsligt god liten rackare. Bra vardagsmat, helt enkelt.