Så var det slut på den varma sommaren och det känns nästan lite höstigt i luften. Jag är nu inne på min andra semestervecka och känner mig lite besviken då jag gärna hade upplevt lite mer sommar ändå. Förhoppningsvis kommer det lite värme tillbaka och under tiden jag väntar så passar jag på att styra lite i köket. Och vet ni… Nu är det inte mer än typ 3 månader kvar tills vi ska riva ut det gamla köket och sätta in ett nytt. Det har jag väntat på i 3 år och jag tänkte att ni kanske ville vara delaktiga i det projektet? Medan ni funderar på om det skulle vara roligt så kan ni ta del av mitt kalljästa bröd. Varsågoda!

KALLJÄST BRÖD ( 1 limpa)

25 g jäst

3 dl ljummet vatten

1/2 dl olivolja

1 dl durumvetemjöl

7 dl vetemjöl special

1 tsk salt

1 tsk socker

Gör så här: Smula jästen ner i en bunke. Slå ljummet vatten ovanpå och rör om tills jästen har löst sig. Tillsätt oljan, salt och socker. Sikta sedan ner mjölet under omrörning. Knåda ihop till en smidig deg. Ställ in i kylen i minst 12 timmar för kalljäsning. Tag fram degen i rumstemperatur och knåda upp degen igen med hjälp av lite mjöl. Forma sedan degen till en limpa och skär sedan snitt ovanpå limpan. Låt limpan jäsa i 40 minuter under bakduk och grädda sedan brödet i 15 minuter i 200 grader. Själv slog jag på varmluften de sista 7 minuterna av gräddningen för att få lite krispig yta.

//

 

Vi äter lika mycket med munnen som med ögat sägs det. Kanske det är det som gör dessa rosafärgade baguetter så åtråvärda? Behöver jag säga att rosa är min favoritfärg? Nej,det behöver jag inte. Vi går direkt till receptet.

ROSA BAGUETTER ( 4 st)rödbetsbaguetter

6 dl vatten

1 finriven rödbeta

50 gr torrjäst

1/2 dl olja

1 tesked salt

12 dl vetemjöl
Gör så här: Blanda vatten med torrjästen, vattnet ska vara minst 37 grader men inte mer än 40. Lös upp jästen i vattnet och tillsätt riven rödbeta, olja, salt och socker. Om du inte vill ha bitar av rödbetan i baguetten utan bara vill att den ska få lite färg så kan du sila av bitarna i sil, vill du ha mycket färg låt bitarna var kvar. Sikta sedan ner mjölet i blandningen lite i taget och använd en elvisp med degpinnar för att arbeta ihop till en härlig fin deg. Låt degen jäsa i 30 minuter och dela sedan degen i fyra bitar. Drag ut bitarna och forma dem till baguetter, gör några snitt i baguetterna och låt dessa jäsa 30 minuter under bakduk. Grädda sedan i ugnen i ca 12-15 minuter.
Ha en riktigt skön söndag.
//
Ann-Sofi

Baguette med hasselnötter är ingen svår nöt att knäcka. I Frankrike är baguetten helig och en baguette med hasselnötter är bra mycket godare än den där torra oblaten man får i kyrkan. Fast skit i kyrkan, vem går egentligen dit längre? Vin kan man ju dricka ändå.

Hoppas ni har det bra därute i snöstormar, köldknäppar och klass 1-varningar. Själv sitter jag i pyjamas fortfarande och tänker inte göra så många knop under dagen.

BAGUETTE MED HASSELNÖTTER  ( 2 st)baguetter

1/2 paket jäst

25 gr smör

2 1/2 dl standardmjölk

1/2 tsk salt

5 1/2 dl vetemjöl special + någon dl till utbakning

2 dl hasselnötterbaguetter1

För att baka baguetter med hasselnötter gör så här: Smält smöret i en kastrull. Blanda ner mjölken. Värm till 37 grader. Smula ner jästen i en bunke. Slå mjölkblandningen över jästen och rör om tills jästen har löst sig. Tillsätt salt vetemjöl och hasselnötter. Knåda ihop till en smidig deg. Arbeta för hand i 10 minuter genom att vika degen då och då och knåda in luft. Låt degen jäsa i 40 minuter. Dela degen i 2 delar. Knåda snabbt till två långa baguetter. Lägg på baguetteplåt eller vanlig plåt med bakplåtspapper och låt jäsa i 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader och grädda baguetterna i ca 10 minuter eller tills de har fått fin färg.

Kycklingrytapannkakapäron

Idag vill jag tipsa om Nelly.se stora rea.  En kvinna kan aldrig ha för många skor…Eller?

Ha nu en riktigt trevlig helg!

//

Ann-Sofi

 

-Ställ om klockan och sov en timme extra, sa tidningarna. Ställde om klockan och vaknade en timme tidigare än vanligt. Fy fan för den inbyggda klockan i kroppen, den verkar ju dessutom bara blir mer och mer korrekt ju äldre man blir också. När man var 15 kunde man utan problem sova till klockan 4 på eftermiddagarna . Nu får man vara glad om man INTE vaknar före klockan 4 varje morgon. Jag googlade på ”inbyggd klocka i kroppen”,( jag googlar alltid. Allt. Min generation gör det. Det är helt normalt) men det heter inte så. Det heter ”cirkadiska klockan”.Klart som fan att det ska heta så, typ helt omöjligt att komma ihåg och ganska svårt att uttala. Så nu undrar jag om någon eventuellt skulle vara villig att betala några kronor för en begagnad cirkadisk klocka som fungerar alldeles felfritt? Du får en vanlig väggklocka på köpet och ett långpannebröd med timjan och havssalt om så önskas! Ring, billigare vid snabb affär!

LÅNGPANNEBRÖD MED TIMJAN OCH HAVSSALT ( 1 bröd)foccacia

1 halvt paket jäst ( blå)

3 dl vatten

1 dl olivolja

6 rejäla kvistar timjan eller 2 msk torkad

12 dl vetemjöl

1 msk havssalt ( knappt)långpannebröd

Gör så här: Värm vattnet fingervarmt ( 37 grader). Blanda jäst och vatten, rör om tills jästen löst sig. Tillsätt timjan (spara lite till dekor) och olivoljan och rör sedan ner mjöl lite i taget och arbeta ihop till en smidig deg. Platta eller kavla ut degen till en fyrkant och lägg degen på en plåt med bakplåtspapper.Strö över havssalt och timjan. Låt jäsa i 60 minuter . Grädda i 200 grader i ca 15-20 minuter.

Det här två schyssta brön, fasta, fina och luftiga av en vetedeg, delad i två delar som fått jäsa i ca 45 minuter. För att slippa hålla på med degen alldeles för mycket och behålla luftbubblorna och inte få ett så kompakt bröd bakade jag ut degen till två baguetter innan jäsningen. Efter ca 45-50 minuters jäsning är det bara att skuffa in baguetterna i ugnen. Har man en baguetteplåt så använd den! Och är det någon med medial förmåga som läser det här som kan svara på var min baguetteplåt tagit vägen? Jag letade mig galen efter den i detta brödbak och kunde inte finna den någonstans!

idag är det festlagsdagen, och just den här dagen äter vi ca 6 miljoner semlor!

VETEBAGUETTER MED SESAMFRÖ ( 2 st)

  • 1 paket jäst
  • 5 dl vatten
  • 1 dl olja
  • 1 krm salt
  • 10-12 dl vetemjöl
  • 1 tsk sesamfrön

Gör så här: lös upp jästen i fingervarmt vatten. Tillsätt salt och olja och sikta sedan ner mjölet. Blanda allt till en deg och arbeta ordentligt med dina bicept och triceps. Dela sedan degen i två lika stora bitar och forma dessa två bitar till två baguetter. Snitta ovansida med en vass kniv och pensla bröden med vatten. strö sedan över sesamfrön och låt bröden jäsa i 45-50 minuter under bakduk på en plåt. Sedan gräddar du bröden i 20 grader i ca 10-12 minuter.

Inga svårigheter här inte! Det här svänger du ihop i en handklapp:)

Genom att baka sitt eget bröd så vet man vad man får. Är du som jag kanske? Som aldrig lärt dig vad alla e-nummer egentligen står för?  En del e-nummer är säker något vi kanske inte ens bör stoppa i oss dagligen.  Det bästa med hembakat bröd är att det också är 10 gr godare än ett butiksbakat/butikssköpt bröd och genom att vara lite kreativ så kan vi variera brödet i en oändlighet. Senast det bakades bröd hemma hos mig så blev det morotsbröd, morötterna gör limpan mer saftig.

MOROTSBRÖD ( räcker till 10 mindr frallor och 1 limpa/2 limpor/ 20 frallor)

  • 2 morötter, rivna
  • 1 paket jäst
  • 5 dl vatten
  • 1 dl sirap eller honung
  • 1 dl olja
  • ca 10-12 dl valfritt mjöl ( jag blandade ihop graham, vete och rågmjöl samt vetegroddar)

Gör så här: Smula ner jästen i en bunke. Blanda jästen med fingervarmt vatten och rör om tills jästen löst sig. Blanda i sirap eller honung och sedan oljan och rör om så allt blandar sig väl. Tillsätt de rivna morötterna i vätskan  och sikta sedan ner mjölet. Knåda alltihopa till en smidig deg och forma degen till frallor eller limpor. Frallor ska jäsa i ca 30 minuter medan limpor gärna kan jäsa i 45 minuter. Grädda sedan i ugnen i 220 grader  frallor 10 minuter, limpor ca 20 minuter. Genom att knacka med fingret på en limpa kan du höra om den är färdig, det ska låta lite ihåligt.

LYCKA TILL MED ERAT BRÖDBAKANDE!

Dagens lunch bestod idag av mackor! Mackor, hur skulle vi kunna leva utan dom? Brödet, som faktiskt funnits lika länge som Jesus och kanske längre än så! Mitt bröd är inte gammal utan dagsfärskt och alldeles nybakat! och det är inte alls fel att skotta ryggen av sig och sen gå in och dricka en latte med en macka med onsalakorv,  vi fått otroliga mängder snö här i natt och ännu har det inte  slutat snöa!

VÅRT DAGLIGA BRÖD ( 1 limpa)

  • 1 paket jäst
  • 4 dl vatten
  • 1 dl matolja
  • 1/2 dl sirap
  • 3 dl vetegroddar
  • 3 dl havregryn
  • 4 dl vetemjöl

Gör så här: Smula ner jästen i en bunke, tillsätt vatten och oljan och rör om med en gaffel tills jästen löst sig. Tillsätt vetegroddar samt havregryn och sikta ner mjölet. Rör om hela tiden som du siktar i mjölet  och när degen börjar bli lite fast kan du stjälpa ur den på bänken och knåda ihop till en rejäl och smidig deg med stora rörelser så du får in mycket luft. Forma sedan till en limpa och snitta några snygga snitt med en kniv på ovansidan av brödet. Låt sedan jäsa i ca 45 minuter under bakduk och ställ sedan in brödet i  ugnen i 225 grader i ca 25-30 minuter.

Brödet är gott i ca 2 dagar sen blir det oftast som hembakat bröd blir (torrt och träligt). Går också bra att dela i halvor, skiva i skivor och frysa in!