Vi äter lika mycket med munnen som med ögat sägs det. Kanske det är det som gör dessa rosafärgade baguetter så åtråvärda? Behöver jag säga att rosa är min favoritfärg? Nej,det behöver jag inte. Vi går direkt till receptet.

ROSA BAGUETTER ( 4 st)rödbetsbaguetter

6 dl vatten

1 finriven rödbeta

50 gr torrjäst

1/2 dl olja

1 tesked salt

12 dl vetemjöl
Gör så här: Blanda vatten med torrjästen, vattnet ska vara minst 37 grader men inte mer än 40. Lös upp jästen i vattnet och tillsätt riven rödbeta, olja, salt och socker. Om du inte vill ha bitar av rödbetan i baguetten utan bara vill att den ska få lite färg så kan du sila av bitarna i sil, vill du ha mycket färg låt bitarna var kvar. Sikta sedan ner mjölet i blandningen lite i taget och använd en elvisp med degpinnar för att arbeta ihop till en härlig fin deg. Låt degen jäsa i 30 minuter och dela sedan degen i fyra bitar. Drag ut bitarna och forma dem till baguetter, gör några snitt i baguetterna och låt dessa jäsa 30 minuter under bakduk. Grädda sedan i ugnen i ca 12-15 minuter.
Ha en riktigt skön söndag.
//
Ann-Sofi

5 Thoughts on “ROSA BAGUETTER

  1. Något att lägga på minnet till Rosa bandet-månaden. Ja, naturligtvis där emellan också:)

    En fin vecka önskar vi dej
    kramar

  2. Jag trodde först du färgat med karamellfärg, men såg sen att det var rödbeta. Spännande med rödbeta i baguetterna!!

  3. Så fin färg!

  4. Åh… Det var de snyggaste baguetterna jag har sett någonsin.

Post Navigation