Faan, vi ses väl på blåkulla ikväll? Kvasten gick igenom besiktningen och den står nu på trappan fulltankad, nyservad och redo för en blåkulla-rit! Decibel ( katten) har längtat efter den här resan kan jag lova, hon har inte varit utanför Hultsfreds gränser  och hon har heller knappt stuckit näsan utanför dörren  här hemma men nu ska hon få åka kvast! Med oss på resan har vi dom här godingarna, muffins med cappuccinotopping, en läckerhet för vuxna….och en och annan katt

😉

CAPUCCINOTOPPING ( ca 15 st)

 

TOPPING:

  • 100 gr smör
  • 2 msk florsocker
  • 1 msk mjölk
  • 1 msk pulverkaffe

Chokladströssel som dekor

Gör så här: Blanda rumstemperat smör med florsocker, 1 msk mjölk och 1 msk pulverkaffe. Vispa med elvisp tills toppingen blir mjuk och lätt att arbeta med. Häll upp toppingen i en spritspåse och spritsa sedan på muffinsen när de svalnat något. Ställ inte in toppingen i kylskåpet under tiden som muffinsen kallnar, den blir hård som sten och måste därefter ligga i rumstemperatur ett tag för att bli mjuk igen. Så tänk på detta när du sedan ska servera muffinsen. Om du låtit dom stått i kylen så ställ fram dom en stund innan servering:)

Vi ses i månskenet:) Och ha en riktigt trevlig påsk!

 

 

Ni kan fortfarande vinna ett knivset från Fiskars genom om att delta i min tävling jag har pågående just nu. Titta in på tävlingen här.

 

 

Undrar ni vad jag har haft för mig en ledig dag som den här kan jag härmed informera om att jag vaknade jättepigg redan vid kl 8 ( på morgonen då såklart) och satte igång med att förebereda till  helgens cupcakes som ska serveras på 40-tals kalaset.  Att göra marsipanrosor och marsipanrosetter för hand tog tid! så gör inte detta om ni liksom får en extra kvart över någon dag.

Den roligaste delen var att handmåla de små sötingarna och jag tror att de kommer passa jättefint som dekoration på cupcakes:)

Jag testade också att spritsa ut några roliga figurer i kristyr så att jag har lite att välja mellan när det blir dags för dekoration. Ganska roligt och enkelt nöje visade sig. Blanda bara lite äggvita med florsocker samt lite lite smält smör och rör ihop till en smet. Vill du färga kristyren gör du enkalst det med karamellfärgerna man köper i livsmedelsaffären. Häll upp i små fryspåsar och stick ett hål med en nål och sen är det bara att ” go banana” på ett bakplåtspapper!

 

Titta! Ja om ni tittar på bilden så kommer ni se att jag har äntligen fått användning av mitt RÖDA läppstift!!! Jag köpte det någon gång för länge sen när vi var bortbjudna på fest. Strax innan vi skulle gå så  smetade jag på läppstiftet på läpparna på det sätt som man bör och gick sedan ut i hallen och plutade med munnen framför pojkvännen i hopp om att han skulle tycka att jag var skitsexig, vrålhet,raffig och ja, ni vet… allt det där! Åh så fel jag hade! Min pojkvän brast ut i  gapskratt och vek sig själv dubbel samtidigt som han frågade ” Men…vad i helvete har du på dig??Ska du gå ut så där?” Humpff… jag kastade en blick i spegeln och kunde knappt hålla mig för skratt själv, ja visst, rött läppstift på mina läppar kanske fick mig att se het ut, men inte alls på det där sensuella, mystiskt sexiga sättet utan mer på ett läskigt, prostituerat och billigt sätt! Så nu har läppstiftet  blivit kompis med mina hallonmuffins och det är ju kul.

HALLONMUFFINS MED CHOKLADMOUSSE-FROSTING ( 4 mega muffins)

  • 100 gr margarin
  • 2 dl socker
  • 2 ägg
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 dl hallon
  • 4 dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver

FROSTING:

  • 2 dl grädde
  • 2 tsk nötcreme
  • 2 tsk kakao

Gör så här: Vispa smör och socker poröst. Tillsätt äggen, ett i taget och vispa lite till. Blanda vaniljsocker, vetemjöl och bakpulver för sig och vänd sedan ner detta i äggsmeten. Blanda ner hallonen och häll sedan upp smeten i stora muffinsformar. Grädda i ugn i 200  grader i ca 12 minuter. Gör under tiden frostingen genom att vipsa grädde, nötcreme och kakao till en ganska så hård mousse. Lägg moussen i en sprits och spritsa sedan muffinsen med moussen när de svalnat.

Att spritsa en ros är ingen så kallad dans på rosor kan jag tillägga men med lite övning så kommer det nog snart kanske gå som en dans! Jag återkommer med en tutorial när jag behärskar det här ordentligt! Nan ni inte vänta …  så får ni google på det:-D

Kissie ( storbloggerskan med den enorma botoxläppen) skriver idag om sin utlandsresa till Thailand, Blondin-Bella ( storbloggerska med eget företag) delar med sig av skolbilder från sin föreläsning i att driva företag på internet. Kenza (storbloggerska som är flitig med det där med dagens outfit) skriver om vad hon ska packa ner i väskan till bloglovin-prisutdelningen i  New York…  medan  jag själv ( den lilla safaribloggaren som bara har mat i tankarna) tänkte inspirera mina läsare med lite browniecupcakes som jag bakade igår:)  Om man är tvungen att välja en av dessa tre bloggerskor så måste det väl ändå vara mig ni väljer? Eller? Här får ni inte se några outfits eller läsa 100 inlägg om dagen, det ni finner här passar endast i magen;-D HA jag rimmade ju till och med… Låt er nu njutas av :

BROWNIECUPCAKES ( ca 10 st)

  • 100 gr smör
  • 50 gr mörk choklad
  • 50 gr nougat
  • 2 ägg
  • 2 1/2 dl socker
  • 1 tesked vaniljsocker
  • 2 dl vetemjöl
  • 1/2 tesked bakpulver

Hasselnötscreme, hallon och strössel som topping

Gör så här: Sätt ugnen på 190 grader. Smält margarinet i en skål i micron eller i en kastrull på spisen. Blanda ner den mörka chokladen och nougaten i det smälta smöret och låt detta svalna något. Blanda socker och två ägg i en skål och vipsa detta fluffigt och pösigt. Blanda sedan övriga ingredienser ( vaniljsocker, vetemjöl, bakpulver) i en annan skål och vänd sedan ner detta i äggsmeten med hjälp av en slickepott. Rör om med slickepotten så vetemjölet arbetas ner i äggsmeten ordentligt och vänd sedan också i smör och chokladblandningen. Häll sedan smeten i formar och fyll dem inte mer än 3/4 delar annars växer smeten över kanten. Grädda i ugnen i ca 10 minuter och låt sedan browniesen svalna. När de är kalla kan du dekorera med hasselnötscremen, hallon och strössel.

Supergoda små läckerbitar som jag åt hela 5 st av igår, om jag inte hade varit tvungen att dela med mig så hade jag lätt fått i mig alla 10!